Bring me that horizon!

Boom, här är min färdiga kjol till Sewalongen: veckad kjol!
Jag var inget vidare på att dokumentera emedan jag sydde på den här kjolen, det gick liksom i tre spurtar. Jag klippte ut mina delar, gjorde inget på evigheter. Sen fållade jag och mätte upp mina veck innan jag åkte hem till Sverige för att få känna på lite kyla och se familjen. Sen blev det jul och nyår, så det var inte förrens nu i veckan som jag äntligen sydde i dragkedjan, linningen och knapphålen! Tadaa:
Det var både en fördel och en nackdel att sy i bomull som var lite grövre, vecken blev jättefina men jag var tvungen att sy fållen på maskin då den bucklade sig när jag pressade. Så fållen är overlockad, uppvikt och sydd ca 1 cm vilket resulterade i att kjolen är lite i det långa laget men jag tror att det funkar.
Osynlig dragkedja.
Alltså, att det alltid ska vara lika knepigt att välja knappar? Det blev iallafall två knapphål till slut med träknappar från random burken.
Jag blev faktiskt riktigt nöjd! Om någon annan känner sig manad så går det här tyget att hitta på Ebay, sök bara på world map fabric vet ja! För instruktioner och steg för steg guide check out the links för Fredrikas kjol med efterveck och Josefines blogg för kjolen med nedsydda veck. Alla inlägg är uppe nu och de är väldigt pedagogiska och enkla att följa! Vi får se om jag kan gräva fram något tyg här hemma som skulle passa en kjol med nedsydda veck...

Kommentarer
Postat av: ella

så fint tyg! hade aldrig kommit på idén själv men den blev verkligen superfin!

Svar: Tack :)
kjolhelaveckan.blogg.se

2016-01-08 @ 15:50:13
URL: http://ellasyr.blogg.se
Postat av: Anonym

Väldigt fin kjol!! Älsk på tyget!

2016-01-08 @ 18:05:32
Postat av: Fredrikapåvinden

SÅ.JÄKLA.FIN.BLEV.DEN!!!!!

Svar: <3<3<3
kjolhelaveckan.blogg.se

2016-01-08 @ 21:14:46
URL: http://Fredrikapavinden.com
Postat av: emma

HERREGUD! Jag tappar förståndet, kära nån va fina grejer du gör!!!

Svar: Tack snällaste! <3
kjolhelaveckan.blogg.se

2016-01-19 @ 00:14:48
Postat av: Denise

Alltså den här kjolen är heeeeelt makalöst fin! Alla tummar upp!!

2016-01-27 @ 16:35:01
URL: http://evadotter.blogg.se
Postat av: Sanna

Hamnade här av en slump och hittade din kjol i samma tyg som jag precis sytt draperi av till sonens säng. :-)

Kan även tipsa om att det tyget iaf har funnits på Skroten i Kinna (Västergötland) om någon har vägarna förbi där, för det var där vi köpte det. Dock är det kanske snart ett halvår/ett år sedan för det har inte lyckats få upp upphägningen i taket, men nu rackarns är det på gång och sonen är nöjd!

Återigen kul att se din idé med samma tyg! :-)

Svar: Åh vad kul! Jag tror att tyget nog är mer lämpat för inredning så jag kan tänka mig att det passar jättebra till din sons säng! Tack för kommentaren :)
kjolhelaveckan.blogg.se

2016-04-29 @ 12:42:38
Postat av: Elin

OMG! Hittade hit från google för jag ska ge mig på att sy en motveckad kjol för första gången, och DITT TYG! Jag döör så himla fin kjol!

2017-08-15 @ 11:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0