Att sy 24/7

Jag är nu äntligen tvåhänt igen och tillbaka på jobben! Bröllopssässongen har börjat och det är väldigt många jobb som sömmerska nu fram till september så jag är glad att allt har läkt ihop rätt. Förra veckan så tog jag några kort på mina arbetsplatser som jag tänkte kunde vara kul att dela med sig av. Efter att ha jobbat på cafe och diverse ströjobb i himlans massa år så känns det faktiskt riktigt bra att kunna säga att jag faktiskt arbetar helt med min favorit sysselsättning!
Vi börjar med Flo-Jo boutique some jag skrivit om tidigare här.
En till tre dagar i veckan så jobbar jag här i butikens workshop avdelning när jag inte hjälper kunder välja tyg.
Rätt fin utsikt ändå.
Ibland så syr jag om kläder/lagar hål. Ibland så får jag prova att sy olika mönster.
Förra veckan klippte jag ut en baddräkt på eftermiddagen till exempel!
Jag hann inte längre än såhär men det ser ju lovande ut.
Mitt andra deltids jobb är 24 timmar/veckan. Med labbrock och måttband känner en sig som en riktig "Seamstress scientist"! (unofficial title)
Här jobbar jag med fem andra kollegor varav fyra är Italienare. Det är nämligen en Italiensk skräddar service och här syr jag i allt möjligt: fållar, fickor, bröllopsklänningar, kostym jackor, allt och lite till.
Vi säljer även skjortor som vi skräddar syr och säljer garn från Colinette, Silke och Lana Gatto.
Vi har en massa olika industriella maskiner. Här har vi raksöms maskinerna, den högra är för jeans, skinn och grövre material. Sedan har vi två overlock maskiner, en osynlig fåll maskin och två elastisksöm maskiner. Alla knapphål syr vi antingen för hand eller på en "domestic"symaskin med dåligt temprament.
Sedan har vi ju hemma också. I och med att jag är registrerad som frilansare för Flo-Jo så syr jag även på jobb i mitt stökiga arbetsrum hemma. Just nu så har jag till exempel en beställning på 62 förkläden som jag syr till ett cafe, en blus till ett bröllop i Indien och ett gäng headscarves till the Dig for Victry Show som jag är med och organiserar, två veckor kvar nu! (Och så syr jag ju sånt som jag tycket är fint till mig själv också!)
 
Vill någon där ute som skulle vilja veta mer? Jag har provat flera olika sorters sömnadsjobb och känner ändå att jag har lite erfarenhet som jag kan dela med mig av 

Kommentarer
Postat av: H

Wow vad mkt sömnad! Du får gärna skriva mer om det. Det är inspirerande och intressant :)

2015-06-02 @ 06:53:02
URL: http://rainbowcreativity.blogspot.com
Postat av: Fredrika

Jag vill veta mer! Berätta allt! Woo!

Svar: :D :D
kjolhelaveckan.blogg.se

2015-06-06 @ 23:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0