Lucka nummer fyra

Idag så tänkte jag berätta lite om hur jag gör för att få mina kläder att hålla längre, för det är nämligen dagens lucka i Emilys julkalender.
link
 
Jag har för det mesta jättesvårt att slänga kläder, därför stannar många av mina plagg hos mig väldigt länge. Innan jag ger bort eller slänger något så tänker jag så här:
  • Kan jag verkligen inte använda detta längre? ( som min supernoppriga svarta vintejacka i ull som jag haft tre-fyra år i rad nu, nej)
  • Kan detta återanvändas på något sätt? Som mönster till ett nytt plagg som du vet kommer passa t.ex kanske kan knapparna sparas, dragkedjan eller andra detaljer.
  • Kommer du verkligen inte att ångra dig? Mitt värsta är när garderoben spontan tömts och en kommer på sig själv att vilja köpa tillbaka plagg av sentimentalt värde på närmaste second hand (har inte hänt än som tur är)
Något som händer mig rätt ofta är att mina jeans går sönder, ett hett och lätt tips är att göra om dem till shorts.
Här så har jag bara klippt ett ben, jag klippte båda till slut
Om man får hål så kan man ju sy på en fin lapp.
 
Annars så rekomenderar jag att inte torktumla något, ever. Tvätta inte för ofta och kolla noga på tvättrådet innan du köper, jag undviker helst 100%polyester och jersey som ser ut som att det kommer vrida sig efter en tvätt. 100% bomull är inte svårt att hitta och det tål att fläckas och tvättas, ull, raw denim, manchester och siden kurar jag gärna i under vintern.
 
Jag är inte mycket för konsumtionshets, jag tror inte alls på att man behöver ha veckans nyhet, för enligt mig skiljer den sig inte något särskilt från förra veckans. Jag önskar att jag hade en garderob med x antal klänningar, blusar och byxor/kjolar som jag kunde kombinera och se efter som man gjorde för ca sextio, sjuttio år sedan. Det var skräddarsytt och man tvättade när det behövdes och bytte dragkedjan om den gick sönder. Hade en och samma kjol i två färger istället för femton.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0