egenfärgat

För någon månad sedan så provade jag att färga tyg för första gången hemma i Rachels kök. Jag hade ett stycke vit bomull och en stuvbit randigt tyg till övers från den här klänningen. Det randiga blev inte lika mörkt som jag hoppats på, jag ville liksom att ränderna skulle komma från djupet av den blå färgen och sedan ljusna, men man kan inte alltid lyckas första gången. Mitt andra försök blev desto bättre. Färgerna jag använde hette Jade och Lime och blandades från pulver form. Vi dränkte tygerna i saltvatten först för att förbereda dem och sedan fick dem ligga i sitt färgbad ca 20 minuter.
 
Det blåa färgförsöket.
Min gröna mix.
Jag har ett mönster för ett par trosor som jag ville prova på så jag klippte ut delarna.
Grenen och resårbandet fick vara vita.
Jag sydde i grenen och ihop kanterna med varandra. Sedan nålade jag fast resårbanden och sicksackade fast dem runtom.
Eftersom jag fortfarande har tyg till övers så återkommer jag när jag har fått till ett helt set!

Kommentarer
Postat av: Fredrikapåvinden

Åh vilken rolig idé! Fint!

2012-10-06 @ 14:35:51
URL: http://fredrikapavinden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0