svar på frågor om sömnad

Jag har fått några frågor om sömnad och jag är ju inget annat än en glad amatör men jag har gjort mitt bästa för att svara. Har du något att tillägga så är du hjärtligt välkommen.

Använder du nåt mönster eller hur gör du för att sy en sådan?

bild härifrån

Jag har ett mönster som jag följer till överdelen. Det är en vanlig "prinsess skärning" som jag använt och ringat ur fram och V-ringat bak. Kjolen har jag i huvudet och den är min favorit: 45 cm på längden och cirka 65 cm på bredden fram och bak beroende på hur veckad eller rynkad kjol man önskar.(bakdelen delar jag för att dragkedjans skull) Framfickorna är lätta bara man fått kläm på det!

Oj...syr du dina kläder själv? eller typ syr om också eller?
Jag syr det mesta av mina kläder själv nuförtiden: pank-som-en-kyrkråtta. Men jag började med att sy om. Jag brukade hålla mig till att sprätta bort ärmar på jeansjackor, korta av långa kjolar eller göra byxor till shorts. Sedan dess har jag avancerat. Om man inte har en sådan jättegod hand med symaskiner så kan man börja lite lätt! Små förändringar kan ibland göra stor skillnad.

Vart har du lärt dig sy?
Har du gått på en kurs? eller är du självlärd?:)
Jag har alltid varit en pysselmaja och har ett ganska stort tålamod så jag har nog pysslat med diverse sömnad sedan jag var liten. Jag älskade att sortera knappar hemma hos farmor och sy små trasdockor. Sommaren innan jag skulle börja första året på gymnasiet så fick jag en enkel symaskin och då började jag sy mer hemma. I skolan på slöjden var jag av någon anledning mer produktiv på träfronten? 
Jag skulle säga att jag är självlärd. Jag önskar dock att jag kunde mer mönsterkonstruktion, så jag kanske går någon kurs en dag. Jag hade jobb som sömmerska ett tag men att jag höftade lite vid utklippning och så uppskattades inte av designern jag jobbade för. Nu-vet-jag-vikten-av-milimeter-nogranheten.


Visa prov på tålamod: jag pillade bort varenda nit ifrån ett gammalt nitskärp och satte dem sedan kring en halsringning och en ficka. Kanske inte det bästa att göra som nickelallergiker men...

Du är så himla bra på att sy! Jag är endast bra när någon bara rättar till fel osv. Men när jag ska sy på egen hand blir allting fel!
Om du har något hemma som du tycker passar bra men kanske inte längre använder så kan du sprätta upp alla sömmar och använda bitarna som mönster (anteckna gärna hur allt satt ihop eftersom eller se efter innan du sprättar, så blir det lättare att få ihop det sen) Så gjorde jag mina första kjolar. Sedan gick jag över till klänningar också! Kika gärna efter begagnade kläder annars och se om du kanske hittar något som skulle vara kul att göra i ett annat tyg. och Tack♥

Hur gör du, brukar du köpa färdiga mallar.. eller brukar du göra egna? ♥
När jag först började göra mina kläder så gjorde jag på samma sätt som ovanstående. Just nu använder jag mig av en bunt grundmönster som min farmor samlat på sig.
Jag brukar göra om dem lite genom att ändra ärmarna, lägga till några cm för veck i midjan och göra djupa fickor. Har man en bra grund som man vet passar är det ganska lätt att anpassa mönstret. Så jag rekomenderar att hitta ett favoritmönster som man sedan gör om!

Vart kan man hitta mönster?
Jag letar mest på kupan, röda korset och beyond retro. Second handbutiker överlag har ganska många, fina gamla mönster. Kika dock först på vilken storlek det är innan du köper, för på nyare mönster finns det ofta flera streck att följa typ 36-42. I äldre mönster så är ofta alla delarna redan urklippta i en viss storlek-bara att lägga ut på tyget. Till nyare behöver du mönsterpapper så att du kan rita av och sedan klippa ut.

14 bitars pussel:Jag köpte en bustier i 50-tals modell, sprättade och förminskade delarna, klippte sedan ut bitarna i önskat tyg och sydde ihop efter anteckningar!

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Lisa

hej :) jag hoppas mina fina klänningar är påväg. längtar efter dom. du är bäst på att sy också! kram!

2011-01-05 @ 23:49:57
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh, vilket fint inlägg. Vad kul att läsa hur du gör när du syr!

2011-01-06 @ 11:30:30
URL: http://noabsolutetruth.blogspot.com
Postat av: Lisa

sv: jag med, posten är himla seg ibland. vi får hålla tummarna för att det dyker upp på måndag. annars ska jag höra utav mig! :) kram fina du.

2011-01-07 @ 22:02:51
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Tack tack åh tack! <3

2011-01-15 @ 07:34:12
URL: http://sigridmariaa.blogg.se/
Postat av: johanna

hittade precis hit. du är grym ju! Har inte sytt på jättelänge men tänkte faktiskt sy en klänning av nått slag nu när jag är hemma och är sjuk. får hoppas på att det blir bra!

2011-03-30 @ 14:07:59
URL: http://johannafalk.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0