Wednesday Addams del 1

Så för en gångs skull bestämde jag mig redan i början av oktober att jag definitivt skulle klä ut mig till Halloween, jag var också ganska snabb att välja förklädnad; Wednesday Addams.
Jag använde mig av Tilly and the buttons mönster Françoise, ett sextiotals inspirerat mönster med valfri raglan ärm och krage.
Jag började med att rita av mina mönsterdelar, som vanligt när en tar fram prassligt papper var det snart en katt på bordet.
Sedan lade jag till en bit extra på ärmen så att om blev långa istället för 3/4.
Jag ritade av delarna till kragen så att jag kunde använda dom som mall.
För att göra kragen lite mer Wednesday så lade jag till några cm längs med botten på kragen och gjorde den spetsig längs fram.
Sedan strök jag på Vliseline på två av fyra bitar.
Nåla ihop dom två och två, räta mot räta.
Klippte bort sömsmånen, vände in hörnen och strök kragdelarna. 
Sedan lade min kamera av, men klänningen klippte jag ut och sydde ihop precis som mönstret instruerade.
Jag gjorde manshetterna till ärmarna genom att klippa två bitar för för varje ärm, sydde ihop dom längs långsidan.
Pressade sömmen och sydde fast sömsmånen efter att jag strykt på vliseline på bitarna som viks utåt.
Sedan så syddes manshetterna fast, i del två av kostymen så blir det ingen sömnad utan mer lim och brodyr.
Måste även tipsa om Josefines finfina sömnads tips på bloggen with heartshaped bruises, perfekt om en syr om kläder och vill lära sig nya tekniker eller hur en får till osynliga dragkedjor fint!

Kommentarer
Postat av: H

Ska bli kul att se det färdiga resultatet :)

2015-10-28 @ 19:04:28
URL: http://rainbowcreativity.blogspot.com
Postat av: Alicia

Så ambitiöst och härligt projekt! Jag blir så jädra lycklig och pepp av att se detta :)

2015-10-31 @ 10:10:39
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: josefine

åh men tack <3 och nu hamnar ju denna kommentaren fel, men såg klänningen högre upp och herrejissus vad fin den blev!

2015-11-03 @ 23:38:02
URL: http://www.withheartshapedbruises.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0