Klipp klipp

På jobbet så har vi en jättebra vägg där alla verktyg har sin egen plats och det är lätt att städa undan. Här hemma så ligger alla mina prylar på bordet eller i en av sju burkar, det är ingen ordning och mina saxar är det jag irreterar mig mest på att aldrig kunna hitta.
För ett tag sedan så köpte jag en meter av Cloud 9s sax-tryck-tyg men jag har haft svårt att bestämma mig för vad jag ska sy utav det i klädväg. För att få lite bättre ordning på saxarna och skydda dom, så sydde jag fodralen ovan, se hur jag gick till väga nedan:
 
✂ Börja med att rita två mallar på ett papper, en för bakstycket och en för fickan som saxen kommer att ligga i. Se till att mallarna är tillräckligt breda och långa för din sax med ca 1 cm sömsmån runtom.
✂ Klipp ut två bitar av bakstycket och två av fickan, jag valde att ha ett annat tyg innuti fickan och som bakstycke på fodralet.
 För att stärka tyget lite grann så strök jag på fliselin på sax tygsbitarna. Valfritt steg.
 Sy ihop fickornas bitar (de mindre) längs med deras övre kant.
 Vik och stryk kanten.
✂ Nåla fast fickan på "bakstycket", se till att det passar. OBS endast en av bitarna.
✂ Sy nu fast fickan med en raksöm. Nåla fast bakstycket med fickan räta mot räta med det andra bakstycket men lämna ett hål längs med den övre, raka sidan. (Super snurrigt, men tänk att det ser ut som biten till höger och så lägger du den tryckta sidan neråt mot den vita delen och nålar fast)
 Innan fodralet vänds ut så ser det ut som till höger ovan och nedanför.
✂ Vänd ut fickan genom den övre kanten.
✂ Det sista steget är att vika in den råa kanten och sy igen hålet. Detta kan en göra för hand eller på maskin. Jag lade i en öggla i sidosömmen på det andra fodralet jag gjorde men den kan ju sättas i överst också. Voila!
 
Could 9 tyg är föresten 100% organisk bomull som inte behandlats med bekämpnings medler och som färgats med "low impact dyes". Oftast när jag köper tyger så tänker jag inte på var de tryckts och färgat någonstans, kanske främst för att den informationen inte verkar så lätt att komma över. Så det känns fint att kunna hitta etiska alternativ som faktiskt ser kul ut på köpet! 

Kommentarer
Postat av: Hanna

åh nej vad gulligt fodral!

Svar: Tack :)
kjolhelaveckan.blogg.se

2015-09-25 @ 10:30:34
URL: http://vinylbrus.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0